Klasickým problémem, který se opakuje u mnoha bytových domů a SVJ, je nastavení pravidel pro úklid společných prostor. Uklizené chodby, garáže či pozemek by chtěl téměř každý z vlastníků, ale mnohdy se některým z nich nechce k tomuto úklidu přispět. Ať už skrz vlastní práci nebo zaplacením externí společnosti. Jak tedy co nejlépe nastavit úklid společných prostor a které řešení podporuje platná legislativa
Klasické řešení nemusí být ideální
Dříve bylo běžnou praxí, že se jednotlivým vlastníkům určily služby a o úklid byl společnou záležitostí. Tato úprava je ovšem v mnoha směrech základem všech následujících problémů, které kolem úklidu vznikají. Spory snadno pramení z faktu, že ne každý z vlastníků se do úklidu pouští se stejnou vervou, případně ho kompletně ignoruje. V případě, že vlastník byt aktivně nevyužívá, je situace ještě komplikovanější.
Zároveň je třeba dodat, že tato úprava nemusí být plně v souladu s platnými zákony. Obvykle se právní výklady v ČR přiklání k verdiktu, že úklid není možné v SVJ vlastníkům jednotek nařídit. Zároveň nejde za nesplnění takové uložené povinnosti vybírat pokuty. Problémem ovšem je, že tento výklad nevychází přímo z konkrétního zákona.
Jak se na úklid společných prostor dívá zákon?
Úklid společných prostor je považován za službu, kterou vlastníkům poskytuje SVJ. To je tedy v pozici poskytovatele služeb a vlastníci v pozici příjemce. Dle zákona č. 67/2013 Sb. se na rozsahu takových služeb dohodne družstvo nebo SVJ. Žádná další pravidla pak tento zákon neurčuje. Z obecné právní úpravy je ovšem jasné, že skrz prostou většinu hlasů v SVJ lze nastavit pravidla pro správu domu, obvykle ve formě domovního řádu.
Jak ale byla zmíněno výše, povinnost úklidu není možné nařídit, zároveň není možné vybírat pokuty za neuklizení společných prostor. Zejména kvůli tomu, že SVJ nemá právo nikomu nařídit práci. Na společném úklidu děleném mezi vlastníky je možné se dohodnout, ale pouze na bázi dobrovolnosti. V praxi to tedy znamená, že je nutný souhlas všech vlastníků jednotek. Tento výklad je ovšem nezávazný, protože opět není podložen konkrétním zněním zákona, pouze běžnou praxí a precedenty ze zahraničí.
Které řešení úklidu společných prostor je nejlepší?
Jak tedy vyřešit úklid společných prostor bez zbytečných sporů? Existují v zásadě dvě řešení, která můžete využít. Obě mají svá úskalí, rozhodnutí je tedy na jednotlivých vlastnících. První řešením je najmutí externí pracovní síly:
· V takovém případě obvykle odpadají problémy mezi jednotlivými vlastníky. Protože v případě nespokojenosti s úklidem je možné obrátit se na firmu či pracovníka, která ho měla na starost, případně ji vyměnit.
· Náklady na toto řešení jsou samozřejmě vyšší. Odvíjí se zejména od toho, jak velké jsou společné prostory a jak náročné činnosti bude SVJ poptávat.
· Zejména činnosti jako úklid sněhu či péči o zeleň se obvykle vyplatí delegovat, vzhledem k jejich náročnosti a případné odpovědnosti SVJ za újmu způsobenou zanedbáním.
· Pokud má tedy vaše SVJ menší rozpočet, je třeba dát pozor na to, aby nevznikaly spory kvůli samotné ceně externího úklidu.
Zvolit můžete samozřejmě i výše zmíněný úklid svépomocí, je ovšem třeba počítat s několika pravidly a pečlivě je dodržet:
· Na rozdělení úklidu mezi vlastníky se musí dohodnout všichni členové SVJ. Zároveň je třeba pečlivě rozepsat požadovanou podobu úklidu, včetně například čistících prostředků a vyřešení nákladů na jejich pořízení.
· Souhlasy se samotným rozdělením úklidu i s jeho rozsahem je vhodné pořídit písemně, včetně případné dohodnuté sankce. Vyhnete se tak problémům v případě budoucích neshod.